Tuesday, September 21, 2010

Orientasi GST 20-21/09/2010

Pada hari ini 20 - 21 september 2010, saya telah menghadiri mesyuarat orientasi yang telah diadakan oleh JPNS yang telah dikendalikan oleh PPD Keningau, bertempat di Hotel Juta Keningau. Antara Daerah yang terlibat adalah Nabawan, Tenom, Keningau dan Tambunan.

Saya berasa sangat gembira ke dapat berjumpa dengan kawan-kawan lama. Seramai 87 guru yang telah menyertai program ini.

Pelbagai tajuk ceramah yang telah diadakan antaranya seperti penglibatan kerja kursus yang akan di adakan sempena minggu orientasi. Guru dikehendaki untuk mencari maklumat tentang sekolah masing-masing mengenai pelbagai aspek meliputi kokurikulum dan kurikulum. Guru juga dikehendaki untuk berbincang dengan guru panatia yang terlibat untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan.

Kami juga diingatkan agar sentiasa bermotivasi dalam melaksanbakan tanggungjawab. P&p yang berkesan juga akan dapat meningkatkan tahap pencapaian murid-murid dalam akademik, di samping dapat mewujudkan suasana yang seronok kepada murid-murid. Kami juga disarankan agar menggunakan kaedah pengajaran yang berkesan agar dapat menarik minat murid dengan strategi dan teknik yang pelbagai Di samping itu, guru juga diingatkan agar sentiasa mengambil tahu tentang tataterib dalam profesion berkenaan agar sentiasa menjaga etika dan tingkah laku sepanjang perkhidmatan.