Saturday, September 11, 2010

kembara hati

Segalanya adalah milikMu. Aku juga adalah hambaMU. Sama seperti insan-insan lain. Aku juga tidak lari dari segala ujian hidup. Aku juga punya perasaan seperti insan-insan lain. Suka, duka kehidupan mematangkan usia perjalanan hidup. Pengalaman yang kulalui mematangkan fikiran ini. Aku juga punya perasaan cinta. Seperti insan lain yang hangat bercouple. Namun aku tidak boleh lakukan seperti itu. Boleh saja aku luahkan pada seseorang untuk mencintai diriku, namun agama tidak membenarkan sedemikian. Batasan perlu di jaga. Rasa cintaku pada seseorang membuak-buak, dan aku sangat merinduinya. mungkinkah dia juga punya perasaan itu. Aku tidak tahu. semakin lama rinduku padanya semakin mekar di hati ini. Entah dapat atau tidak ku sembunyikan perasaan ini daripadanya. Ingin rasanya aku meluahkan rasa hatiku padanya. Namun aku malu, ya aku malu. Aku tidak mahu menjadi seorang perempuan yang terhegeh-hegeh pada seseorang, walhal belum tentu dia menyintaiku. Maka, biarlah aku menyintainya dalam hening, hanya Allah SWT yang maha mengetahui hati ini. Biar derita ini ku tanggung seorang diri. Biar kecewa ini ku tanggung seorang diri. Biar luka ini, ku rawat sendiri. Aduhai,memang sakitnya hati bila kita mencintai seseorang, siang malam asyik terbayang-bayang wajahnya sahaja. Namun keberanian itu, tidak ada pada diriku.

Namun, aku rasa, hanya aku seorang sahaja yang mempunyai perasaan ini.Dia..hanya Allah yang tahu. Mungkin, dia punya pilihan lain yang jauh lebih muda dan baik dariku. Ya Allah, betapa beratnya ujian yang Engkau berikan padaku. Mencintai dan merindui seseorang yang belum pasti menyintaiku amat berat ku rasakan. Betapa sakitnya Ya Allah. Ya Allah, berilah aku petunjuk dalam ketentuan ini, andai dia adalah jodohku. Satukanlah hati ini dalam menggapai redhaMu.

Tenangkanlah hati ini,untuk meniti hari-hari mendatang. Andai dia bukan jodohku, redhakanlah hati ini dan berilah harapan pada diriku untuk menemui cinta yang baru. Amin ya Allah.