Monday, January 11, 2010

Rumah sewa oh rumah sewa

Ya Allah..Susah juga ya, nak cari rumah sewa ni. Ingatkan senang. Tengok dalam internet kat mudah.com banyak juga listnya. Tapi bila call dah di sewa. Kecewanya hati ini. Lagi satu sewanya pun bukan alang - alang.. mahalnya.. Itu belum lagi campur deposit yang ada  tambah..tambah..tambah. Rumah yang banyak kosong ingatkan tak de orang.Kenapalah diorang tak sewakan sahaja. Dari terbiar kosong lagi elok diorang sewakan rumah tu, ada lagi pendapatan diorang. Kasihan orang-orang seperti kami atau orang  lain yang berhempas pulas nak cari rumah sewa ni. Biasanya guru pelatihlah yang payah nak cari rumah sewa ni. Entah di manalah nak menumpang nanti. Ada kenderaan oklah. Tapi yang tak de bagaimana? Tambang sekarang pun bukan murah lagi. Itulah sebenarnya cabaran dalam kehidupan ni,ada - ada je.
Teruskan usahamu wahai insan-insan yang mencari rumah sewa. Setiap kesusahan pasti ada kesenangan. Nilaikanlah sudah berapa peratuskah usahamu, Jika usahamu tidak seberapa janganlah mengharapkan impian yang besar. Tingkatkan usahamu, jangan lupa berdoa sepenuh hati pada Tuhanmu, kerana Dialah yang menentukan segalanya. Ikhlaskan dirimu setiap masa moga segala yang diperolehi mendapat keberkatan dariNya. Yakinlah Allah tidak memandang hasilnya tetapi Allah memandang usahamu dalam berbuat sesuatu.

Syukur Alhamdulillah..akhirnya kami dapat gak rumah sewa. Setelah bersusah payah, Zahir dan Batin untuk mencari, akhirnya  dapat juga. Malahan lebih baik lagi daripada yang sebelumnya. Sesungguhnya Allah SWT maha Pemurah lagi Maha mengasihani. Apabila kita berusaha bersungguh-sungguh Allah akan tolong kita. Kalau bukan kita yang dapat mencari rumah sewa tersebut, ada orang lain yang akan tawarkan kepada kita. Yakinlah, itu sebenarnya adalah bantuan daripada yang Maha Esa. Semoga apa yang berlaku ini akan meningkatkan lagi keyakinanku terhadapMu. Allah menguji seseorang dengan pelbagai ujian untuk mengetahui sama ada masihkah kita bergantung harap padaNya atau berharap pada manusia.