Tuesday, January 12, 2010

Elaun oh elaun..

Bilalah masuk elaun ni, poket pun dah kering. Kalau benarlah elaun masuk bulan 2, apa kita nak makan? Rumah pun belum settle lagi.  18 hb ni dah nak praktikum. Abm pun mesti banyak nak guna duit. Aduii... sengsaranya. Nak minta duit kat kampung, segan. Lagipun diorang pun bukannya ada duit. Malahan diorang lagi yang berharap dengan orang  yang ada elaun ni. Apalah nasib kali ini.

Memang jika difikirkan sangat memang susah hati. Aku kasihan juga kat kawan yang terpaksa ikat perut untuk berjimat cermat. Namun aku sendiri pun tidak punya wang yang banyak lagi. Cukup-cukup untuk menampung sewa rumah nanti. Perbelanjaan kat sini bukannya murah, tambahan pula semuanya kena gunakan wang. Masih kuterasa, payahnya nak mencari rumah sewa ni.Ingatkan senang rupanya tak. Seharusnya aku kena servay awal tentang rumah sewa ni, baru senang nak dapat. Ini tidak, last minute baru kelam kabut nak cari. Bukankah cari nahasnya. Mujurlah ada kawan yang dah tanyakan pasal rumah sewa ni. Harap-harap dapatlah. Sebelum ni pun, aku dan kawan-kawan sudah servay tempat2 rumah sewa yang diiklankan dalam mudah.com, malangnya tak dapat juga. Walaupun banyak rumah kosong tetapi pemilik rumah berkenaan sukar untuk dihubungi.

Buat masa ini, kami masih menanti elaun masuk, baru senang nak gerak ke mana-mana. Ini semua sebenarnya adalah ujian. Menguji kami  agar menghargai nilai berjimat-cermat, meningkatkan usaha,tidak mudah patah semangat dan yang utama memohon pertolongan kepadaNya dengan bersungguh-sungguh. Di samping itu,ujian ini juga mengajar kami agar pandai merancang ekonomi diri agar tidak boros dalam berbelanja. Walauapapun, kami akan tetap tabah dan sabar untuk menanti elaun ini. Terkandung hikmah dalam suatu kejadian namun manusia sukar untuk mendapatkannya.