Saturday, February 5, 2011

Mesranya hubungan mereka

Hari ini aku pergi ke rumah jiran, ada kenduri 7 hari selepas kematian anaknya yang masih dalam kandungan. Semoga akak Hamalia tabah menghadapinya. Jiran sebelah rumah mengajakku pergi kenduri tersebut. Dari jauh layanan tuan rumah sungguh memuaskan. Ku lihat semua adik beradiknya datang ke rumah ibu mereka. Aduh, terdetik di hati ini cemburu akan kebahagian mereka. Kenapalah kita selalu melihat pelangi kat orang lain, tak pernah pun nampak pelangi kat diri sendiri. Sering sahaja menyemburui kebahagiaan orang lain, sedangkan bahagia itu apa pada diri dan keluarga masing - masing.

Luasnya, maksud kebahagiaan ini. Mudah-mudahan aku dapat dan selalu membahagiakan keluargaku, terutamanya kepada kedua orang tua. Aku ingin menjadi seorang anak yang soleh dan sentiasa prihatin terhadap keperluan keluarga. Aku ingin sentiasa mendoakan ibubapa. Aku ingin mengambil berat terhadap kesihatan mereka. Satu kisah yang ku baca tentang sepohon pokok epal dengan seorang anak. Insya Allah, saya akan membahagiakan kedua ibubapa dengan memberikan segala keperluan mereka.

Semoga aku akan sentiasa menghargai orang - orang di sekeliling kita. Insya Allah