Saturday, August 7, 2010

Konflik



Konflik memang sering terjadi pada setiap individu. Konflik luaran meliputi masyarakat, keluarga, kawan-kawan. Manakala konflik dalaman adalah dalam diri kita sendiri. Wujud pertentangan dalam diri individu tersebut. Konflik menyebabkan perasaan ketidaktenangan hati, ketidakstabilan emosi dan menyebabkan seseorang tidak fokus terhadap kerja yang sedang dilakukan. Fikirannya sering terganggu dengan konlik yang dihadapi. Selagi konflik yang dihadapi itu tidak diselesaikan dengan sebaiknya, maka selagi itulah fikiran seseorang akan berkecamuk dan boleh menjejaskan kesihatan.

Bagaimanakah kita sebenarnya untuk menghadapi konflik ini. Dalam hal ini, kedua-belah pihak yang berkonflik sudah tentu mempunyai perasaan ego untuk memohon kemaafan.
Antara tindakan-tindakan yang boleh dilaksanakan adalah seperti berikut.

Mengaku salah. Tidak kira betul atau salah, salah seorang seharusnya memohon kemaafan. Dengan ini barulah dapat mewujudkan hubungan yang baik.

Nyatakan perasaan ketidakelokkan yang telah dilakukan secara berhikmah, tenang dan sedia menerima apa-apa respon daripadanya. Jauhkanlah perasaan dari sikap panas baran. Sebaik-baiknya, gunakan cara yang selembut-lembutnya untuk menegur perbuatan yang telah dilakukannya. Dalam hal ini, mohon petunjuk dan hidayah daripada Allah SWT agar diberi kekuatan untuk menghadapi sebarang situasi yang akan berlaku. Pastikan hati adalah ikhlas untuk menegur perbuatan individu tersebut dan tidak memalukan dirinya.

Selain daripada itu, berikan hadiah kepadanya sebagai tanda memohon maaf atau tanda agar individu tersebut dapat menyedari perbuatannya. Dengan itu, individu tersebut akan sedar akan kesilapan yang telah dilakukan. Moga-moga niat baik yang dilakukan akan dapat merapatkan ukhwah dengan lebih erat lagi.

Sedikit perkongsian pada kali ini. Moga ianya bermanfaat pada kita semua.Apa yang penting, untuk mengatasi konflik dengan seorang individu seharusnya mengaku salah dan memohon kemaafaan dan berdoa kepada Allah SWT agar sentiasa memberi petunjuk kepada kita. Sekian untuk kali ini.